Riktar detta inlägg till hundintresserade läsare

Igår träffade vi en boxertik på fem år när vi var ute och gick. Hon var jättelugn och fin, annat kan man säga om Aston. Hopp och slit och släng och riv och gnäll bara för att komma fram till boxern. Han stänger av mig heeelt om jag t.ex. börjar prata med en annan hundägare eller om vi får hund på besök..typ.
 
Vi gick i alla fall till skogen och släppte dom och dom busade väldigt lugnt och fint. Aston var inte jobbig som han brukar vara med andra dogs och det gick som bra, han lyssnade även lite på mig om jag ropade på honom. Men när kopplet kom på var det gnäll och skrik. Jag backade och han backade också (med gnäll såklart) och när han tittat på mig så gick vi igen men gnället började om och vi upprepade samma process. Utan resultat. Inne blev han galen och sprang runt huset och gnällde för att se om boxern skulle komma tillbaka. Gav sig till slut.
 
Orkar inte hålla på och dadda med Aston längre så idag träffade vi Emma med Diesel (typ lika stor som aston, blandras). 
 
Vi träffades nedanför mig på ett lite större område och direkt försökte jag få kontakt med Aston genom att vara positiv och muta med godis och vara rolig och busig, och inte låta han vara mellan mig och Emma och Diesel. Han gav sig mer och mer sakta men säkert och efter två timmar kunde vi nästan passera varandra utan att Aston drog i kopplet eller jagade upp sig.
 
Tänkte "fifääääään va bra jag e" men tji fick jag för när Diesel blev lite uttråkad och skulle tagga igång Emma så släppte Aston allt fokus på mig och även om jag gjorde samma sak som från början så räckte det inte till. Fick han att lägga sig till slut bakom mig och han låg kvar när jag sa stanna. Kunde hälsa på Diesel ett par gånger men emellan hoppade Aston mot Diesel skulle busa. Sista gången han gjorde det hann jag sätta knät emellan så jag råkade träffa nosen i all fart. Aston blev väldigt spak och lade sig ner direkt jag sa till (tror han blev lite förvånad). Jag berömde honom och hälsade på Diesel, gick tillbak till Aston och berömde med lite köttbulle, gjorde sedan samma sak och Aston gick mot Diesel, Diesel gjorde ett litet utfall och Aston backade direkt (det gör han aldrig om någon hanhund går emot). 
 
Tänkte ännu en gång "fifääään va bra det här gick" men tji fick jag igen för Aston "samlade på sig mod" igen och skulle bara fram till Diesel. Fanns ingenting annat som spelade roll.
 
Vi lessnade och gick in till mig för att se hur det skulle gå istället, brukar gå bättre med blockering i ett rum än på en öppen yta.
 
Blockerade Aston på nedervåningen medan Emma och Diesel var i hallen. Ställde både sop och damsugare (som han fasar för) mellan honom och oss samtidigt som jag blockerade, men han hoppade över och snirklade sig förbi mig framtill Diesel. Diesel sa till Aston men han verkar inte förstå när han blir tillsagd så han fortsatte trycka sig mot Diesel för att lukta på snorren (ja faktiskt). Tryckte in honom i mitt rum bredvid hallen och blockerade honom till han la sig, flera gånger fick jag upprepa blockeringen och när dom for satt Aston lika uppjagad i mitt rum redo att kuta fram till Diesel.
 
Lyckades hålla mig lugn och "mogen" med hundsaten hela tiden men behövde ventilera ut all frustration här.
 
 
Det här blev ett långt inlägg men could need som tips och råd av boxerkunniga!

Kommentarer
Postat av: Madde

Då var det ju min Zelda du träffade. Är faktiskt förvånad att det gick så bra! Hon har en tendens att vara lite sur mot en del hundar, men kul att dom funkade ihop :) Finns en grupp på facebook för oss med boxer i Skellefteå, skickade ett meddelande till dig där men vet inte om kanske hamnar i övrigt-mappen. Du kan ju gå med där om du vill :) Om inte länken funkar så sök på Boxer Skellefteå

https://www.facebook.com/groups/453913718025225/

2013-11-17 @ 20:56:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0